8 redenen waarom een Boerka verbod de plank volledig misslaat

Geplaatst: januari 30, 2012 in Media, Nieuws, Persoonlijk, Politiek
Tags:, , , , , , , ,

Een paar jaar geleden had ik een vreselijk spannende ervaring. Ik was ’s ochtends al heel vroeg op pad samen met mijn vader toen we ineens omringd werden door onbekenden. Het was nog nacht, pikkedonker, en ineens stonden er honderden mensen om ons heen. Er werd niet veel gezegd, als er al iemand sprak was het in een, voor mij vreemd dialect. Ineens viel het ons op dat de meeste mensen hun gezicht bedekt hadden. Doordat het donker was viel het in eerste instantie niet op. Maar toen mijn ogen eenmaal aan het gebrek aan licht gewend waren werd het mij duidelijk dat ik bijna geen gezichten zag.

De spanning was om te snijden. Die spanning liep vanuit mijn tenen omhoog naar mijn maag waar zich inmiddels een knoop bevond. Of was het andersom, ik weet het niet meer. Mijn ademhaling werd sneller, onrustiger en het koude zweet brak mij uit. Ik had het gevoel dat ik bewegen moest, weg moest komen, maar het kon niet. Er waren teveel mensen, en niemand bewoog. Mijn vader en ik keken elkaar aan maar konden niets anders doen dan wachten op het onvermijdelijke. Ik werd helemaal koud van binnen.

Ineens klonk er een schot. Het leek wel alsof er massaal paniek uitbrak. De groep mensen kwam in beweging en wij hadden eindelijk de ruimte om weg te komen. Door de beweging kreeg ik een stoot adrenaline en maakte ik samen met mijn vader dat we wegkwamen. Weg uit die groep, weg van al die  mensen zonder gezicht en met hun vreemde dialecten.

Vele uren later, ik weet niet eens hoe lang we al op weg waren stopten we eindelijk even om bij te komen van alles wat er gebeurd was. De zon was inmiddels opgekomen. Naast ons stopte een man. Ik kon zijn gezicht niet zien omdat het volledig bedekt was. Maar het was al snel duidelijk dat ook hij bij moest komen van hetgeen er tot dan gebeurd was. Hij vroeg ons wie we waren, en toen ik hem hoorde praten was het duidelijk dat hij niets kwaads in de zin had. Hij bleek uit Twente te komen, vandaar het voor mij wat vreemde accent.

Het was voor hem al zijn 5de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk. Mijn vader en ik deden pas voor de tweede keer mee. De eerste keer had ik mij verkeken op de extreme kou (-15 met gevoelstemperatuur van -22) en was ik uitgevallen met bevriezingsverschijnselen. Deze keer was ik beter voorbereid en had ik, net als vele anderen een heerlijke warme bivakmuts op. Wat mij altijd is bijgebleven is hoe ongelooflijk gezellig die tocht eigenlijk is. Mensen komen uit alle hoeken en gaten, zowel uit Nederland als andere landen om daar met zijn allen 200Km te schaatsen. Met of zonder hoofdbedekking, wel of niet elkaars taal sprekende, het maakte allemaal niet uit. Iedereen had respect voor elkaar en iedereen was bezig om er een hele mooie dag van te maken. Wederzijds respect is de basis van een samenleving.

Op de Weisensee

Op de Weisensee

Op de Weisensee

Op de Weisensee

Wat heeft dit allemaal nu met het Boerka verbod te maken? Heel weinig wellicht. Maar het Boerka verbod van dit kabinet is om een heleboel redenen verkeerd.

  1. Het is gebaseerd op angst (je moet elkaars gezicht kunnen zien in de publieke ruimte). Een non-argument. Ik heb een mevrouw met een Boerka nog nooit een bank zien overvallen, of een klap uit zien delen, en stel me zo voor dat ze iets meer opvallen bij het wegrennen dan een gemiddelde Hollander zonder gelaatsbedekking. Sterker nog, met een dagje rondlopen in een van de grote steden kost het mij echt heel veel moeite om iemand met een Boerka te zien lopen.
  2. Het is respectloos. ik ken mensen die uit overtuiging een stropdas dragen, iets wat ik zelf afschuwelijk vind. Ik kan natuurlijk van mijn regering eisen om een wet te maken die de stropdas verbied. Maar eerlijk gezegd heb ik vooral respect voor degene die elke dag omwille van de baas een wel stropdas omdoet.
  3. Het is het verkeerde instrument tegen “onderdrukking van de vrouw”. Als er iets is wat we kunnen leren van Afghanistan, Irak, en recentelijk de Arabische lente is dat onderdrukking niet door externe druk opgelost wordt. Er is maar een manier, en dat is dat de onderdrukte zichzelf bevrijd. Een Boerka verbod helpt daar niet bij. Ik moet ook altijd een beetje lachen wanneer een PVV’er bloedserieus begint over onderdrukking van de vrouw binnen de context van hoofddoekjes en Boerka’s. Alsof een Moslima gered wil worden door Wilders of Brinkman. Als ze echt iets willen doen aan de onderdrukking van deze vrouwen, laat ze dan zorgen voor taal, opleiding en werk. Maar ja, daar is het natuurlijk niet echt om te doen.
  4. Het betreft een zeer kleine groep mensen en dan is het aanpassen van de Nederlandse wet voor zoiets futiels een veel te groot machtsmiddel.  De wet is bedoeld voor alle Nederlanders. Het is niet bedoeld om kleine groepjes te isoleren en apart te behandelen. er is in de geschiedenis al veel te vaak iets misgegaan wanneer we zo gaan denken.
  5. Het komt tegemoet aan het onderbuik gevoel van vele Nederlanders die vinden dat er iets gedaan moet worden aan al die buitenlanders, maar het adresseert het echte probleem helemaal niet. Lees maar het commentaar bij het artikel dat de Telegraaf schreef over het Boerka verbod. De voorstanders praten vooral over het probleem  dat ze niet meer op de markt kunnen lopen zonder over die Boerka’s te struikelen, over de buitenlanders die onze banen inpikken en ons alleen maar geld kosten, enz., enz. Maar waarom zeggen die voorstanders dat? De kans dat ze ooit een vrouw met een Boerka tegen komen is zo goed als nihil. En als ze zo iemand tegenkomen lijkt het mij toch niet dat je daar direct helemaal van over de rooie raakt.  Ik denk dat een groot deel van alle frustratie te maken heeft met politici die de eigen bevolking in de steek gelaten heeft. Ik denk ook dat het verschil tussen arm en rijk te groot is geworden en dat de politiek daar veel te weinig aan heeft gedaan. Dat is het echte probleem dat geadresseerd moet worden.
  6. Het betreft een inperking van een belangrijk goed, nl ons recht op vrijheid. Nu zijn Boerka’s aan de beurt, straks hoofddoekjes (arme omaatjes, mensen die chemo gehad hebben, kale kerels die geen koud hoofd willen, en Zeeuwen en andere folklore kledij dragers). Wie weet mag je in de toekomst ook geen spijkerbroek meer aan omdat het de overheid niet zint. Als we het er toch over hebben, kunnen we alstublieft ook joggingbroeken, gedragen tot ver onder de onderbroek lijn verbieden? De overheid dient zich weg te houden van wetgeving die op deze wijze onze vrijheid inperkt. Ik beslis graag zelf wat ik draag en laat liever mijn buurman, de politie en de regering niet  beslissen of dat allemaal wel volgens de regeltjes gebeurd.
  7. Het is helemaal niet mogelijk om een Boerka verbod wettelijk te regelen. En dus grijpt het kabinet naar allerlei flauwekul en vage omschrijvingen om dit probleem te omzeilen, vandaar de term gelaatsbedekkende kleding. Maar gelukkig, met carnaval mogen we nog steeds met een masker rondlopen van Minster Verhagen (poeh, das een geluk bij een ongeluk).
  8. Het is een opportunistische daad die alleen bedoeld is om de PVV aan boord te houden en zo verder te kunnen regeren. Van het CDA verwachte ik al helemaal niets meer, maar dat de liberalen in de VVD hun eigen principes zo gemakkelijk overboord gooien doet het ergste vrezen. Macht corrumpeert en het is volstrekt duidelijk dat gedogen en regeren belangrijker is dan de principes waar deze partij voor staat. Nu nog de SGP tegemoet komen en homo-leraren en abortus in Nederland verbieden.

De wereldeconomie staat in brand. Europa worstelt met een enorme schuldenlast en een economie die maar niet aan de praat wil. Er is werkeloosheid, mensen maken zich druk om hun baan, hun pensioen, de opleiding en ziektekosten. En wat is nu een kroonjuweel van Kabinet  Rutte – Verhagen – Wilders? Een Boerka verbod.

Ik vraag mij af hoe Rutte en Verhagen over 30 jaar, wanneer ze met pensioen zijn, terugkijken op dit resultaat. Zouden ze er dan trots op zijn? Of zouden zij uit schaamte hun gelaat bedekken? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.

reacties
  1. Ruud schreef:

    Uit het hart gegrepen !! Beter had ik het niet kunnen verwoorden !! Ruud

  2. Kees Swagerman schreef:

    Dit heb je vast op de late avond geschreven, net als ik het heb gelezen 🙂

Geef een reactie

