Over het rariteitenkabinet Rutte

Geplaatst: oktober 27, 2010 in Media, Nieuws, Persoonlijk, Politiek
Tags:, , , , , , ,

Ik heb gisteren een aantal keren naar het debat over de regeringsverklaring gekeken. Het was stevig, tegenstrijdig, soms grappig en vaak erg lang(dradig). Gaandeweg het proces bekroop mij wel een wat ongemakkelijk gevoel dat nog verder werd versterkt door de journaals en commentaren die er op volgenden. Het was ook een beetje mijn eigen schuld. Ik zat naar Cohen te kijken, vervolgens een stukje Blok en ik vond beide heren niet sterk. Cohen deed het beter dan ooit, had een mooi verhaal, maar kan gewoon niet goed doorpakken op de momenten dat hij een moeilijke vraag krijgt of er een puntig antwoord word verwacht. Blok begon ongegeneerd de oppositie af te fakkelen en zijn eigen beleid te verheerlijken in, soms volstrekt onbegrijpelijk, jargon.

Maar de echte reden waarom ik het niet zo goed vond was het volstrekte gebrek aan theater van beide heren. Politiek is met de opkomst van Wilders en cameraploegen verworden tot een theater. Het landsbelang verwoord in een soundbyte van 5 woorden. Aan de ene kant hebben we een urenlang debat waarin politici proberen de problemen van het land te beschrijven en daar oplossingen voor aan te bieden. Aan de andere kant zit de hijgerige consumptiemaatschappij die de tijd niet heeft om er over na te denken maar in 1 soundbyte een samenvatting van de media krijgt voorgeschoteld. Wilders scoort natuurlijk perfect met soundbytes, maar Pechtold kan er ook wat van.

Een uitermate ingewikkelde discussie over integratie (assimilatie?) in de tweede kamer wordt samengevat door een fragment waarin Wilders Pechtold oproept om zijn koffers te pakken en asiel in het buitenland aan te vragen nu Wilders aan de macht is. Iedereen lachen, Pechtold nog het hardst. Ondertussen zijn er echte problemen die om echte oplossingen vragen. Maar dat deel van het debat gaat compleet verloren in het theater. Als gevolg hiervan vinden wij als consument van al dit fraais inhoudelijke bijdragen van mensen als Cohen, Blok (voor zover hij het niet over anderen had) en Halsema saai en voeren de opgevoerde toneelstukjes van Wilders en Pechtold de boventoon in alle journaals.

Ik ben er groot voorstander van dat er meer openheid is in de politiek. Ik denk dat het ook iets is wat ons allemaal aangaat. Maar we moeten niet de fout maken om te denken dat we allemaal meeregeren omdat de discussie nu publiekelijk gevoerd wordt. In de prietpraat programma’s achteraf werd niet eenmaal inhoudelijk gedebatteerd over plannen. Het ging, voor zover ik kon overzien, alleen maar over de toneelspelers en de rol die zij speelden. Er wordt vaak lacherig gedaan over de ‘Amerikaanse’ toestanden bij presidentsverkiezingen. Dat die domme Amerikanen toch vooral voor het poppetje stemmen. Nou, ik heb nieuws voor u. Wij stemmen al lang niet meer op inhoud of politieke overtuiging. De kiezer is op drift is een eufemisme voor de verandering in Nederland waarbij het theater optreden van een politicus veel meer waarde krijgt dan hetgeen hij of zij voor elkaar krijgt.

Het is de schuld van de media, maar vooral van onszelf. Het besturen van een land is niet eenvoudig. Het valt niet samen te vatten in een soundbyte. Maar zolang wij zelf stemmen op degene die een Oscar voor acteertalent verdient in plaats van te stemmen op hetgeen een politicus wil bereiken met het land kunnen we ons opmaken voor meer platheid, politici die een opleiding theater gaan volgen (ongesubsidieerde linkse hobby), en journaals gevuld met keeping up appearance. Ik begreep ineens waarom ik mijzelf eigenlijk een beetje schaamde. Ik heb mij voorgenomen een beetje afstand van het theater te nemen en mensen meer te beoordelen op hun daden. Het zal niet meevallen met de manier waarop politiek nu vaak samengevat wordt in 5 woordjes.

Het rariteitenkabinet Rutte is begonnen.

Geef een reactie

