De bananenrepubliek Nederland: Wanneer politici een loopje met de wet nemen

Geplaatst: oktober 25, 2010 in Media, Nieuws, Politiek
Tags:, , ,

Dit weekend las ik vol verbazing dat tijdens de kabinetsonderhandelingen Rutte samen met Wilders het plan had gevat om de wet mbt vrijheid van meningsuiting te verruimen. Ze wilden het verbod op groepsbelediging inperken. Ik viel bijna van mijn stoel.

Niet vanwege de voorgestelde verandering van de wet. Ik vermoed dat Nederland een van de allerbeste wetten op het gebied van vrijheid van meningsuiting heeft. Ik denk niet dat er heel veel haast bij is om dat nu aan te passen, maar op zich heb ik daar geen principieel bezwaar tegen.

Maar ik heb wel een groot bezwaar dat Wilders op dit moment in een rechtszaak over ditzelfde onderwerp verwikkeld is. Je kunt mijns inziens als kamerlid niet voor aanpassing van een wet pleiten wanneer je op hetzelfde moment midden in een rechtszaak zit waarbij je zelf beschuldigd wordt van het overtreden van die wet. Dat riekt naar de wet naar eigen hand zetten, dat wetten niet voor iedereen hetzelfde betekenen. Ik moest meteen aan Animal farm van George Orwell denken. In Nederland is iedereen gelijk, maar sommige politici zijn gelijker dan anderen

Het is onbegrijpelijk dat Rutte zich zo voor het karretje van Wilders heeft laten spannen. Dat de liberaal Rutte bereidt is iets aan de vrijheid van meningsuiting te doen is op zich niet verassend. Maar dat hij dat proces laat sturen door een verdachte in een rechtszaak vind ik een moreel verwerpelijke daad. Rutte en Wilders hadden de rechtszaak van Wilders moeten afwachten en daarna pas voorstellen doen voor wijziging van de wet.

Ik zie het al voor mij. Ik rij te hard op de snelweg, word aangehouden en moet voorkomen. Voordat het geding dient dien ik nog even snel een wetswijziging in, aangezien de potentiële uitkomst van de rechtszaak mij niet aanstaat. Dat komt wellicht in bananenrepublieken en dictator regimes voor. Maar toch niet in Nederland?

Ik tweette er over en kreeg meteen repliek van iemand die het niet eens was met mij. Er ontspon zich een nogal vreemde discussie waarbij de opponent (bleek een VVD’er te zijn) vond dat het prima was om nu de wet aan te passen. Er volgde vele argumenten waarom het goed was om die wet aan te passen, maar mijn bezwaar blijft staan. Ik verwerp het idee niet om inhoudelijke gronden maar omdat een van de hoofdpersonen op dit moment in een rechtszaak mbt deze wet verwikkeld is.

Wilders haalt alles uit de kast om het proces tegen hem belachelijk te maken, en om de rechterlijke macht onder zware druk te zetten. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het proces ook belachelijk. Je moet dit helemaal niet uitvechten in een rechtszaal. Maar ik weet wel een ding zeker. Als ik tijdens een rechtszaak keer op keer de de pers opzoek. Als ik aangeef dat wanneer ik niet word vrijgesproken dat ik het dan heel goed kan begrijpen dat het volk het vertrouwen in de rechtspraak in Nederland verliest. Wat gebeurd er dan in de rechtszaal? Ik word dan terecht aangesproken door de rechter, en zal dit hoogstwaarschijnlijk niet in mijn voordeel werken. Maar voor Wilders gelden kennelijk andere regels. En zolang hij dat zelf ook vind, en wij dat kennelijk allemaal normaal vinden, kan ik niet anders dan aan Orwell denken. “All animals are equal. But some animals are more equal than others”.

Geef een reactie

