Geen woorden maar daden: Wilders minister van Buitenlandse zaken

Geplaatst: oktober 19, 2010 in Media, Nieuws, Persoonlijk, Politiek
Tags:, , , , , ,

Gisteren een tenenkrommende samenvatting gezien van een stel amateuristische advocaten die op onnavolgbare wijze de rechtbank en Nederland in verleging brachten tijdens het pleidooi in de Wilders zaak. Ik hoop maar dat de buitenlandse tv zenders even afwezig waren. Wat een afgang. Met zulke tegenstanders heeft Wilders al gewonnen voordat er uitspraak wordt gedaan Je zou je ergste vijand nog niet zo’n stel amateurs toewensen. Trillend op de benen, waarschijnlijk voor het eerst op tv, deden ze een voor een hun zegje. Bij elke zin die uitgesproken werd kwam een waardeoordeel naar boven. Je zou het bijna op gaan nemen voor Wilders na al dat gestuntel.

Ik heb zelf ooit eenmaal in een rechtszaal gestaan vanwege een privé kwestie. Indertijd ondersteund door een advocaat die mijn rechtsbijstandsverzekering mij had toebedeeld. De man was overduidelijk de minst ervaren medewerker van het kantoor. Had geen enkel idee hoe de zaak aan te pakken. Uiteindelijk ben ik zelf op zoek gegaan naar betreffende wetgeving en heb ik de advocaat moeten wijzen op de kern van onze strategie. In de rechtszaal stond mijn advocaat te trillen als een jong hondje dat voor het eerst zijn baasje zag. Wij waren ook voor het eerst in de rechtszaal, hadden zoiets nog nooit meegemaakt. Gaandeweg het kort geding zag de rechter aan mijn hoofd dat het niet ging zoals ik dat wilde en vroeg deze mij om mijzelf uit te spreken over de gang van zaken.

Ik heb toen in niet juridische tal aangegeven wat ik dacht dat de kern van de zaak was. 2 weken later was de uitspraak, we hadden op alle punten gewonnen en precies om de redenen die ik vooraf en in de rechtszaal had genoemd. Nou is een ervaring van 1 persoon niet representatief te noemen, maar ik moest er gisteren wel even aan denken na al dat gestuntel.

De rechtspraak in Nederland is waarschijnlijk een van de beste in de wereld. Ondanks alle lege retoriek van Wilders denk ik dat we erg goed af zijn met de rechtspraak in Nederland. Tegelijkertijd is mijn ervaring ook dat alleen diegene die het spel goed en slim spelen, en voldoende middelen hebben, een eerlijkere kans krijgen. En dat klopt niet. Wilders staat daar met een dure advocaat, ongetwijfeld gefinancierd door de overheid. De tegenstanders staan daar met de kneusjes van het dorp, degene die ze net nog met beperkte financiële middelen konden betalen. Op zo’n moment bepaalt de grootte van je beurs kennelijk de kwaliteit van de verdediging.

Ik vind het ook een strategische fout van de klagers dat daar advocaten zijn ingezet. Als je je benadeeld voelt voor de retoriek van Wilders, dan moet je daar zelf gaan staan om uit te leggen wat het met je doet. Dat maakt tien keer zoveel indruk als dat gestuntel van advocaten die voor het eerst in een rechtszaal met camera’s staan. De rechter vergeeft je wel een paar foutjes en de uitleg over de geleden schade zal veel authentieker zijn.

Ik verwacht er niet veel van. Wilders zal gewoon vrijgesproken worden en er sterker uitkomen. Hij zal woorden gebruiken als ‘ik spreek de waarheid’, ‘anderhalf miljoen mensen geven mij gelijk’, ‘en nu heeft ook de rechtbank mijn gelijk aangetoond’. En zo hebben de tegenstanders van Wilders hem weer in de kaart gespeeld. Het is ook allemaal gerommel in de marge. Je moet dit niet uitvechten in een rechtszaal. Je moet Wilders aanpakken op zijn daden, niet op zijn woorden. Die strijd verlies je bij voorbaat. Pick your battle. Pak hem niet aan op meningsvrijheid. Pak hem aan op zijn volstrekte onwil om verantwoordelijkheid te nemen. Dat is precies wat VVD en CDA ook hadden moeten doen. Maar die gedogen Wilders en spelen hem dus in de kaart.

Ik blijf het zeggen. Als je Wilders wilt verslaan dan moet je hem in de verantwoordelijkheid duwen die zijn uitspraken met zich meebrengen. Hij wil die verantwoordelijkheid helemaal niet. Lekker schreeuwen vanaf de zijlijn is veel comfortabeler. Ik ben het helemaal eens met Bolkestein. Maak Wilders minister van Buitenlandse Zaken en laat hem met zijn holle woorden Nederland representeren naar Europa en de rest van de wereld. Ik denk dat hij dan een heel ander toontje zal zingen. En als het CDA en de VVD dat niet aan durfen, dan wordt Wilders toch gewoon de volgende premier van Nederland? Ook goed. Probleem opgelost.

Geef een reactie

