De Waan van De Dag

Geplaatst: september 27, 2010 in Uncategorized

Het is zo verleidelijk. Je komt je bed uit, leest een krant, volgt het nieuws, kijkt even je Twitter stream na en je bent weer op de hoogte. Een continue stroom van informatie die je dag kleurt. Het heeft iets comfortabels om zo bovenop het nieuws te kunnen zitten. Alles is dichtbij, en het wordt allemaal naar je toegebracht, waar je ook bent.Via je pc, telefoon, op de radio en ’s avonds wellicht nog ouderwets via de tv.

We weten veel meer dan vroeger. Postduiven zijn vervangen door Tweets, verzegelde brieven door e-mail en de telegraaf heeft ruim baan moeten maken voor sms en msn. Informatie is macht zeggen ze. Maar als iedereen informatie heeft, wie heeft er dan nog macht? Ik denk dat het zo eenvoudig kunnen consumeren van informatie ook een grote valkuil met zich meebrengt. We laten ons allemaal leiden tot de waan van de dag.

Iran is getroffen door cyberterrorisme, in bezet gebied worden weer nederzettingen gebouwd, de OV chipkaart is een mislukking, en de NS weet niet hoe snel ze dat weer moet ontkennen, Mexico pakt een vermeende drugsbaron op, Emile Roemer is nu de ‘echte’ oppositieleider, en het CDA en de PvdA hebben nu nog minder zetels dan ooit. Ik hoor ‘nieuws’ maar vermoed spindokters. Zouden Cohen en Verhagen zich elke dag weer laten leiden door de peilingen van die de Hond? Ik hoop het niet. Verhagen heeft natuurlijk een echt probleem. Hij duwt een ongewenste samenwerking door de strot van het CDA ter ere en glorie van zichzelf en zijn volgende baantje als vicepremier. Die spin doktert heel wat af.

Cohen daarentegen zou zich werkelijk nergens zorgen om moeten maken. Hij kan nu, zolang dat rechtse potentiële kabinet zichzelf niet opblaast, lekker in de luwte oefenen op zijn pr. Dat is wat politiek inmiddels geworden is. De politieke realiteit is de eerstvolgende peiling, het eerstvolgende tv interview. Amerikaanse toestanden in Nederland. En dat terwijl we niet eens de mogelijkheid hebben om onze eigen Premier te kiezen.  Ik vind het positief dat politiek steeds meer uit de achterkamertjes gedrukt wordt, maar ik zie wel de keerzijde er van. Er is geen politicus die zich meer zorgen maakt over morgen. Ze zijn alleen nog maar bezig met de waan van de dag.

Onder druk van het media geweld en ‘virtuele’ zetelverdelingen laten politici zich als schoothondjes dwingen om op elke waan te acteren. Mediatraining maakt of breekt de kansen van een politicus om ‘de grootste’ te worden. De inhoud verliest het van het uiterlijk. Als je haar maar goed zit.

Maar mijn realiteit is dat ik 1x in de 4 jaar, tenminste als Balkenende geen premier is, er voor kies om het landsbestuur in handen te geven van mensen die verder vooruit kijken dan de waan van de dag. Al het andere is ruis op de lijn. Er veranderd geen jota aan de zetelverdeling wanneer de Hond weer een ballonnetje op laat en de media er weer over bericht. De problemen van het CDA zijn over vier jaar allang al weer vergeten, net als de ‘indrukwekkende’ speech van Wilders in NY. We laten ons allemaal leiden door de waan van de dag, terwijl die er op de langere termijn helemaal niet toe doet.

Misschien is dat wel het kenmerk van een echte leider. iemand die zich niet laat leiden door de waanzin, maar in plaats daarvan de problemen van vandaag aanpakt met als einddoel dat we het morgen allemaal een beetje beter hebben. Ik wou dat ik op zo iemand kon stemmen. Maar door alle ruis op de lijn kan ik hem of haar niet vinden. Ik denk dat ik maar even media momentjes ga turfen. Degene die het minst aanwezig is is waarschijnlijk degene die gewoon met zijn voeten in de klei aan het werk is. Ik beloof dat, als het mij lukt om niet te veel afgeleid te worden door het media geweld, dat die persoon die mijn stem krijgt de volgende keer.

Geef een reactie

