Het verschil tussen Populisme en Realisme

Geplaatst: september 21, 2010 in Media, Nieuws, Politiek
Tags:, ,

Ik moest er weer eens aan denken toen ik, nota bene van Mevrouw Sterk van het CDA, een voortreffelijk staaltje populisme  zag.

In het AD zegt Sterk het volgende:

Sterk wijst erop dat in veel gemeenten al jarenlang flinke problemen zijn met Roma, hoewel ze erkent dat tussen de groepen grote verschillen zijn. De overheid moet daar in haar ogen veel meer bovenop zitten en gericht beleid voeren. Ze wijst op tradities dat meisjes op jonge leeftijd al uitgehuwelijkt worden of niet naar school gaan maar op straat optreden met muzikanten. ,,Eigenlijk zijn ze dan aan het bedelen.” Wat Sterk betreft moeten leerplichtambtenaren van de gemeenten hier tegen optreden of zou jeugdzorg in beeld moeten komen. ,,Maar dat is lastig, omdat het een gesloten gemeenschap is. Ze laten zich weinig sturen.”

Ik heb zelf geen duidelijke mening over het onderwerp. Ik heb, bij mijn weten, nog niet zo heel veel mensen van Roma afkomst ontmoet die “eigenlijk aan het bedelen” waren. Ik durf te wedden dat ze best bestaan. Ik durf zelfs wel de stelling aan dat er enorme hufters tussen lopen die aangepakt moeten worden, desnoods het land uitgezet als ze weigeren zich aan de Nederlandse wet te houden.

Maar wat Sterk hier doet is iets wat ze verschrikkelijk goed heeft afgekeken van Wilders.

1. Er is een probleem met individuen uit een bepaalde bevolkingsgroep

2. Stel dit probleem aan de kaak door te generaliseren en de groep als geheel weg te zetten.

Ik snap wel waarom ze dat doet. Het praat zo lekker weg. Je hebt geen mitsen en maren nodig, geen toelichting dat het bepaalde individuen zijn. Je boodschap is simpel. “Roma zijn bedelaars, en het liefst werken we ze gisteren nog het land uit”. De kop is gemaakt, de toon is gezet, en het CDA heeft zich weer even flink geprofileerd als fatsoenlijk rechts.

Dit is nu precies het probleem waar Nederland mee worstelt. Het begon met Pim Fortuijn die dit soort problemen begon te benoemen. Wilders deed er nog een schepje bovenop en zorgde er samen met zijn vrienden van CDA en VVD voor dat dit rechts populisme een geaccepteerde stroming is geworden in politiek Nederland.

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat problemen worden benoemd. Ik heb geen enkel probleem met Wilders, het CDA, de VVD of wie dan ook die aandacht vraagt voor integratie, criminaliteit en veiligheid. Waar ze echter voor mij de plank volledig misslaan is dat ze populisme gebruiken om hun  boodschap te verkondigen. Het bekt lekker, maar het bewijst voor mij alleen maar dat ze geen van allen echt begrijpen wat de integratieproblemen zijn of er oplossingen voor kunnen bieden, Je kunt het integratie probleem niet oplossen door bevolkingsgroepen te isoleren. Isolatie en integratie staan volgens mij lijnrecht tegenover elkaar. De Roma, de Marokkaan, de Turk, de Allochtoon. Het zijn nietszeggende begrippen wanneer we naar integratie, veiligheid of criminaliteit kijken. Er zitten ongetwijfeld hufters tussen die de problemen veroorzaken. En die moet je aanpakken. Net zo goed als die Hollandse hufter die vorig jaar bij mij thuis heeft ingebroken.

De populistische boodschap laat geen ruimte voor oplossingen omdat je een groep over een kam scheert met degene uit die groep die afwijken, die zich niet aan de regels houden. Een meer realistische kijk zal dat wel doen. Dat is niet hetzelfde als problemen onder het tapijt schuiven. Dat is erkennen dat als we deze problemen echt willen aanpakken er veel meer ingezoomd moet worden op degene die het goed doen en degene die de echte problemen veroorzaken. Erkennen dat dit individueen zijn, en niet zozeer een gemeenschap. Dat je wel de hulp van de gemeenschap nodig hebt om de problemen ook van binnenuit aan te pakken. Dat je die gemeenschap dus niet wegzet, omdat isolatie nu een maal niet strookt met integratie.

Ik ben gisteren nog langs geweest bij mijn favoriete voedsel winkel in Amsterdam. Opgezet door een man van Iraanse afkomst. Trots als een pauw tovert hij de lekkerste gerechten voor je. Alles vers, elke dag iets nieuws. En je mag nooit de winkel verlaten zonder een praatje en iets nieuws geproefd te hebben. De zaken gaan zo goed dat hij inmiddels een tweede zaakje geopend heeft.  Naast al dat populistische geleuter is dit ook een realiteit waar we de ogen niet voor moeten sluiten. Naast een zootje hufters hebben we ook medelanders die op een geweldige manier de ellende van hun eigen land zijn ontvlucht om hier een nieuw leven op te bouwen. Niet geïsoleerd, maar onderdeel van de samenleving.

Het verschil tussen populisme en realisme is de individu in onze samenleving die er iets (of niets) van probeert te maken. De dag dat we dat vergeten is de dag dat we problemen wel benoemen maar nooit zullen oplossen.

Geef een reactie

